Essenti Oy      y-tunnus 2798401-1        puhelin: 050-331 7096   sähköposti: sanna@essenti.fi

Please reload

Recent Posts

Miksi Management-kirja sai minut kyyneliin? TEAL-organisaatiot ovat (onneksi) tulossa.

May 17, 2017

1/1
Please reload

Featured Posts

Uusi vuosi, uudet tavoitteet – MITEN Sinä saavutat ne?

January 9, 2017

 

 

Vuosi vaihtui. Asetimme taas uudet tavoitteet. Ovatko ne yrityksessänne sellaisia, kuten liikevoittotavoite 20 %, sairauspoissaolojen väheneminen puoleen edellisvuodesta tai liikevaihdon kasvattaminen +5 %? Hyviä tavoitteita - tosin ne ovat vain onnistumisen mittareita. Kuinka moni hihkuu innosta siitä, kuinka kivoja tavoitteita meillä onkaan tänä vuonna, onpa näiden vuoksi mukava puurtaa tuleva vuosi? Onneksi itse olen saanut kokea myös hyviä henkilökohtaisia kehittymistavoitteita, jotka ovat olleet itselle mielekkäitä.

 

On helppo asettaa MITÄ- tavoitteita. Tiedät varmasti myös sen, MITÄ saavutettiin ja mitä ei, mutta tiedätkö MIKSI ja MITEN niin tapahtui tai jäi tapahtumatta? Mitä on siis vain lopputulos. Toki tavoitteita PITÄÄ olla, sillä ne ohjaavat laivaa oikeaan suuntaan. Mutta pelkästään ne eivät riitä – tavoitteiden saavuttaminen vaatii myös sitoutumista niihin ja toiminnan jatkuvaa ylläpitoa ja tarkastelua.

 

Ensisijaisen tärkeää eritoten sitoumisen kannalta on se, MIKSI yritys ja sen tavoitteet ovat olemassa. Esimerkiksi oma missioni on ”tukea yrityksiä uuden ajan työelämän haasteissa” eli kirkastaa johtajuuden fokus ja suunta, auttaa ihmisiä keskittymään olennaiseen, kehittymään vuorovaikutustilanteissa ja löytämään työn imu ja tasapaino työn ja muun elämän kanssa. Minä siis haluan auttaa Sinua, tavoitteenani luoda parempaa työelämää. Entä miksi sinun yrityksesi on olemassa? Miksi sinä teet juuri sitä työtä, mitä teet? MIKSI-kysymyksen avulla perustehtävät ja suunta kirkastuvat.

 

Toiseksi, MITEN ne tavoitteet saavutetaan? Rennosti, keskittyneesti, onnistumisista iloiten ja arvostavalla otteella – vai tiukalla kontrollilla, virheet tarkkaan analysoiden ja mitaten, fokus ainoastaan poikkeamissa? Vai vastaatko tähän "toteuttamalla a, b, c ja d" (eli MITÄ-asenteella)? Mutta oletko pohtinut sitä, MITEN organisaatiossa toimitaan arjessa? Mitä tunteita tuot ja luot eli miten se näkyy ympärilläsi? Itse määrittelen oman MITEN näin: itseäni kuunnellen, rohkeasti uuteen heittäytyen, innostuneesti ja vastuullisesti toimien.

 

Kolmanneksi, KUKA ne tavoitteet saavuttaa? Yritys? Ei – vaan siellä työtään tekevät, asiakkaita palvelevat IHMISET. Siksi on olennaista luoda parhaimmat mahdolliset edellytykset työntekooon, tarkoittaen mahdollisuutta vaikuttaa työhön, onnistumisen ja kehittymisen kokemusten luomista, oikeudenmukaisuutta, avoimuuden, luottamuksen ja arvostuksen ilmapiiriä. Miten teidän yrityksessänne IHMISET nähdään? Näetkö pari-kolme neroa kuten useimmat, vai että joukossa on tuhat neroa? Palvelevassa johtamisessa työntekijät nostetaan ykkösasiaksi – entä jos yrityksen arvot määriteltäisiinkin yhdessä?

 

Neljäntenä vielä haluan varmistaa, oletko ollut vastauksissasi aivan täysin rehellinen? Jos tulen tekemään tutkimuksen organisaatiossa, saanko koko henkilöstöltä samansuuntaiset vastaukset? On niin helppo sanoa pintapuolisesti ”joojoo, nää on meillä ihan kunnossa” tai ”kyllähän minä, mutta ne muut”. Todellisuus ei aina täysin vastaakaan hienoja puheita. Käytännössä raha ohittaa eettisyyden, kun valitaan energiamuotoa tai henkilöstön kehittämisessä säästetään, vaikka henkilöstö määritellään tärkeimmäksi arvoksi. Miten siis peilaat toimintaasi? Kuka on oman kehittymisesi tukena? Itsellänikin on oma mentor-coach. Johtajuuslogiikan arviointiin on myös olemassa tieteellisesti luotettava testi, josta myöhemmin lisää.

 

Mikä on siis kaikkein oleellisinta ja miten ja mitä aiot sen eteen tehdä?

 

Työniloa,

Sanna Niemelä

 

Founder, CEO, Certified Business Coach @ Essenti Oy www.essenti.fi

 

Tämä teksti on saanut inspiraatiota Simon Sinekin kirjasta ”Start with Why”, Isa Merikallion kirjasta ”Suorituselämästä merkityselämään”, Kauppalehden artikkelista ”Kasmirvillan kuningas uskoo, että onnellisuus syntyy työstä” sekä Jari Hakasen TTL:n artikkelista ”Palveleva johtaja keskittyy ihmisen vahvuuksiin” sekä useiden loistotyyppien ja hyvien keskustelujen tuloksena 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us