Essenti Oy      y-tunnus 2798401-1        puhelin: 050-331 7096   sähköposti: sanna@essenti.fi

Please reload

Recent Posts

Miksi Management-kirja sai minut kyyneliin? TEAL-organisaatiot ovat (onneksi) tulossa.

May 17, 2017

1/1
Please reload

Featured Posts

Miten voin tuntea turvallisuutta muutoksissa? Asenne auttaa.

July 31, 2017

 

Kesän aikana kiersi jälleen sosiaalisessa mediassa artikkeleita Googlen muutaman vuoden takaisesta projekti Aristotlesta, joka tutki sitä, mitkä tiimit menestyivät parhaiten ja miksi. Tutkimuksissa sillä todettiin olevan vähemmän merkitystä, KUKA tiimissä oli, kuin sillä MITEN tiimit toimivat. Suurimmaksi tiimien menestystekijäksi löydettiin, ehkä hieman yllättäen, psykologisen turvallisuuden tunne: voimmeko ottaa RISKEJÄ tässä tiimissä ilman, että tuntisimme oloamme epävarmaksi tai noloksi.

 

Aloin pohtia ylipäätään turvallisuuden tunnetta ja psykologisia tarpeitamme, ja niiden yhteyttä organisaatioiden muutostarpeisiin. Ihmisillä on vahva perustarve kokea turvallisuuden tunnetta. Useimmilla meistä perusturvallisuuden elementit ovat nykyaikana kunnossa: on katto pään päällä ja ruokaa saatavilla. Ja silti saatamme kokea vahvasti turvattomuuden tunnetta, ehkäpä siksi, että elämästä on tullut niin nopeasti muuttuvaa. Epävarmuus ja elämän ennakoimattomuus heikentävät turvallisuuden tunteen kokemusta.

 

Organisaatioissa on siis läsnä yhtaikaa sekä yksilölliset turvallisuuden tunteiden, että suurien muutosten teon tarpeet. Mikä mahtava paradoksi! Samaan aikaan tulisi luoda tiimeissä menestyksen pohjaksi vahva psykologisen turvallisuuden tunne, ja kuitenkin samalla on rohkeasti avauduttava uusille, tuntemattomille poluille!

 

Entä omat keinojani luoda turvallisuutta? Yksinyrittäjällä on läsnä vahvasti turvallisuuden tunteen, konkreettisen toimeentulon turvaamisen tarve, ja samalla on kuitenkin jatkuva tarve muuttua, kehittyä, joustaa ja kehittää. Miten siis yhdistän itse nämä niin, että tunnen oloni turvalliseksi - epävarmuudessakin?

 

1. Positiivisuus ja optimismi

 

Ensimmäisenä mieleeni tuli se, kuinka suhtaudun elämään varsin positiivisesti ja optimistisesti. Ja se ei välttämättä ole pelkästään luontainen taipumus, vaan myös asenne, jonka voi päättää valita. Eikä se tarkoita sitä, että negatiivisesta väännetään väkisin positiivinen, vaan valinta, mitä haluan nähdä ja korostaa elämässäni. Se tarkoittaa sitä, että ”siitä huolimatta, että elämässä on haasteita, on paljon hyviäkin asioita”. Kun positiivisten ja negatiivisten asioiden suhde on noin 3:1, ovat asiat varsin hyvin. Jos negatiivisuutta ei heti pysty vähentämään, neutralointikin auttaa. Jättää valittamisen vaan väliin, ensin kerran, sitten toisen.

 

2. Kasvun asenne

 

Omaa turvallisuuden tunnettani lisää se, että vaikka haasteita tulee vastaan, niistä aina oppii jotain uutta. Eikä tarvitse enää toistaa samoja virheitä! Tämäkään ei ole pelkästään luontainen taipumus, vaan sen voi myös valita. Turvallisuuden tunnetta tilapäisesti lisää ajatus, että ”kun asiat pysyvät ennallaan, kaikki on hyvin”. Mutta käytännössä elämä kuitenkin muuttuu! Ja jos oma asenne on kovin muuttumaton ja kiinni siinä, että kunpa kaikki olisi aina ennallaan, muutoksia pyritään välttämään ja jopa kritisoimaan. Jos puolestaan valittu elämänasenne on kasvuun suuntautunut, silloin muutos nähdään mahdollisuutena oppia ja kehittyä.

 

3. Läsnäolo

 

Pysähtyminen tähän hetkeen auttaa luomaan psykologista turvallisuuden tunnetta. Ja onkin aivan mielettömän hienoa kokea, kuinka juuri tässä hetkessä kaikki on hyvin! Ja läsnäolon fiiliksessä elämä on kirkkaampaa, fokusoituneempaa, vaikka maailma ympärillä olisikin muuttuvaa. Mitä enemmän on kiire, sitä tärkeämpää on pysähtyä, hengittää rauhassa. Muutosta tapahtuu ihan fyysisestikin siten, että hermojärjestelmäsi rauhoittuu, ja meditointia säännöllisesti harjoittaessa reagointi stressitilanteisiin lievenee.

 

4. Omien pelkojen kohtaaminen

 

Hyvin harvoin uskalletaan puhua pelkäämisestä. Ja kuitenkin jokaisella on pelkoja, ja niitä on vaikea piilottaa. Uskokaa tai älkää, pelot näkyvät meistä ulospäin kuitenkin, vaikka kuinka ne yrittäisi piilottaa! Ne ovat niitä, jotka nakertavat psykologisen turvallisuuden tunnetta. Pelkojen väistely ei kuitenkaan toimi. Joten keino käsitellä niitä on tuntemalla ja kohtaamalla ne suoraan. Useimmiten emootio hellittää otteestaan noin 30 sekunnissa, kun sen uskaltaa tuntea. Sitten siltä voi kysyä, mitä varten se on olemassa. Se voi olla vaikkapa ylisuojelemassa vaaroilta, jotka eivät ehkä olekaan täysin todellisia.

 

Entä sitten isommissa organisaatioissa? Miten siellä voi samaan aikaan lisätä psykologisen turvallisuuden tunnetta, kun muutostarpeet ovat vahvoja?

 

Jokainen yksilö voi kokeilla, sopisivatko nämä keinot oman turvallisuuden tunteen lisäämiseksi ensin. Vasta kun ensin itse seisoo vahvasti turvallisella maaperällä ja vahvana, on esimerkkinä muille siitä, että muutoksista kyllä selvitään – turvallisuuden tunne säilyttäen.

 

terveisin Sanna Niemelä

 

Kirjoittaja on elänyt turvallisessa, vakaassa työelämässä Controllerina, ja heittäytynyt omille siivilleen yrittäjän uralle, jossa hän auttaa valmennettaviaan näkemään omien pelkojen ja rajoittavien uskomustensa taakse. Hänellä on vahva usko ihmisissä piilevään potentiaaliin ja jatkuvaan kasvuun ja kehittymiseen. Syksyn Coaching-ajat nyt varattavissa! Soita 050 331 7096.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Search By Tags