Essenti Oy      y-tunnus 2798401-1        puhelin: 050-331 7096   sähköposti: sanna@essenti.fi

Please reload

Recent Posts

Miksi Management-kirja sai minut kyyneliin? TEAL-organisaatiot ovat (onneksi) tulossa.

May 17, 2017

1/1
Please reload

Featured Posts

Miten itsesabotoija tyynnytetään?

June 27, 2018

 

Oletko koskaan kohdannut ajatusta, kertoo sinulle: ”ei siitä mitään kuitenkaan tule, turha edes yrittää”? Rohkenisin väittää, että ajatus on tuttu useammalle kuin uskommekaan. Se hiipii hiljaa mieleemme, aivan tyhjästä. Nopeastikin. Mutta hyvin vakuuttavasti.

 

Omaan mieleeni tuo ajatus löysi hiljattain. Olen kehitellyt kevään ja kesän mittaan uudenlaista konseptia liiketoiminnalleni. Olen kertonut siitä monille ihmisille ja saanut kannustusta, rohkaisua ja hyviä vinkkejä jatkaa eteenpäin. Kuitenkin heti kun minulla oli aikaa rauhoittua ja olla enemmän itsekseen, tuo ajatus löysi luokseni. The Self Saboteur – itsesabotoija. Tuo mahtava, voimakas tuhoaja. Omien haaveitteni kaataja. Oman mieleni yksi ajatus, jolla on uskomattoman paljon valtaa, jos sille sitä antaa ja ruokkii.

 

Tällä kertaa sain sen kiinni ajoissa. Pystyn kirjoittamaan sen nappaamisesta. Näen sen irrallisena, yksittäisenä ajatuksena, joka tuli vierailemaan. Se tuli kertomaan, että nyt on kyse isommasta asiasta. Jostain hyvin pelottavasta. Uudesta alueesta, jonne en ole aikaisemmin mennyt. Sinne meneminen voi olla vaarallista. Voin satuttaa itseni. Saatan kokea epäonnistumisen tunteita. ”Ethän sinä halua onnistua, ethän?”, se kysyy. Elämäni muuttuisi taas toisenlaiseksi. Nykyinen on aina se turvallisin.

 

Millä keinoilla itsetuhoaja kaadetaan? Ohessa muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä.

 

1. Kysy itseltäsi, onko ajatuksesi oikeasti totta?

 

Jos mietit tosiasioita, onko todellakin niin, että suunnitelmasi ei mitenkään voi toteutua? Tiedätkö aivan VARMASTI, että ajatuksesi on totta?

 

Tiedän itse, että suunnitelmani ovat täysin mahdollisia, realistisia ja toteutettavissa. Ajatukseni eivät ole totta. Seuraava kysymys on se, miten käytännössä unelmani toteutan, kenen kanssa, ja mitä seuraavia konkreettisia, pieniä askeleita voin ottaa.

 

2. Kuuntele, mitä ajatuksesi tuli sinulle kertomaan.

 

Oma ajatukseni tuli kertomaan minulle, että nyt mitataan se, kuinka paljon uutta suuntaa oikeasti haluan. Ovatko haaveeni suurempia kuin pelkoni? Tuo ajatus haluaa minun pysyvän tutussa ja turvallisessa, mukavuusalueellani. Se huolehtii turvallisuuden tunteestani, ja olen sille kiitollinen siitä. Mahtavaa, ettei se anna minun hölmöillä!

 

3. Toimi ajatuksestasi huolimatta.

 

Siitä huolimatta, että haaveeni suuruus pelottaa, on toimittava. On loppujen lopuksi aivan oma valintani, annanko ajatuksiani entistä enemmän epäonnistumiselle ja peloille, vai suuntaanko ajatukseni mahdollisuuksiin, unelmien kehittymiselle? Mitä voin tehdä unelmani suhteen jo tänään? Olen huomannut, että konkreettisten, pienten asioiden tekeminen vahvistaa unelmaani. Esimerkiksi tänään sovin tapaamisia ihmisten kanssa, joilta saan jälleen konkreettista palautetta suunnitelmastani.

 

Tällä hetkellä pelkoni on toki olemassa, ja hyväksyn sen. Se tulee ja menee, kun en ruoki sitä.

 

Hieman voin jo vihjata tulevasta konseptistani: siihen liittyvät vahvasti sanat arvot, muutos ja inhimillisyys. Jos ne ovat sanoja, jotka saavat oman sydämesi sykkimään ja innostuksesi nousemaan, niin olethan rohkeasti yhteydessä.

 

Hyvää kesälomaa!

 

Sanna

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Follow Us
Search By Tags